Brudföljet och de olika rollernas ansvar på bröllop

Brudföljet och de olika rollernas ansvar på bröllop

Många olika bröllopsroller ska utses
Cornelia Selinder
Cornelia Selinder
Share
Uppdaterat den 31 augusti, 2023

När det kommer till att planera ett bröllop, så är det en hel del olika bröllopsroller som ska utses. Allt från valet av best man till brudnäbb och ringbärare.

Det finns inga krav på vilka roller som måste utses till bröllop, utan som brudpar har man själv ett ansvar att göra bröllopet personligt och göra ett skräddarsytt val. Särskilt viktigt är det att du utser rätt personer för varje roll som du vill inkludera på ditt bröllop och att du omger dig med personer som du känner dig trygg med.

Vi går igenom vilket ansvar olika roller på bröllop har och även vilken ordning olika roller träder in i kyrkan. Detta kommer göra det enklare för dig att välja ut rätt person eller personer till ditt brudfölje!

10 olika bröllopsroller och vad de innebär

Det är särskilt 10 stycken bröllopsroller som brukar utses för de flesta större bröllop. För att kunna välja ut de rätta personerna för varje roll i brudföljet är det viktigt att du först är insatt i vad som förväntas av varje roll och vad de innebär. Som brudpar kan ni själva besluta er för vilka uppdrag ni ska ge varje roll och därmed göra ett mer skräddarsytt val.

Bestman – Brudgummens högra hand

Brudgummen har det yttersta ansvaret för att utse en person som han står närmast och som blir bestman för bröllopet. Som bestman är man brudgummens högra hand och har som huvudsaklig uppgift att stötta brudgummen och hjälpa till i förberedelser inför bröllopet, samt säkerställa att allting flyter på under bröllopsdagen.

Enligt äldre svenska traditioner valdes alltid brudgummens bror ut som bestman till bröllopet. Men idag är det vanligare att man istället väljer en nära vän som får anta denna roll.

Att utse en person han står närmast

Några av de större uppdrag som en bestman ansvarar för innan och under bröllopet är bland annat:

  1. Planera svensexan till brudgummen. Oftast görs detta tillsammans med de marskalkar som har valts ut av brudgummen.
  2. Hålla tal under bröllopsmiddagen som oftast särskilt tillägnas brudgummen lite extra. Här är det trevligt att till exempel inkludera lite roliga anekdoter.
  3. Se till att tidsplaneringen följs under dagen och även hjälpa brudgummen att klä på sig.
  4. Ibland utser brudgummen sin bestman att vara ansvarig för ringarna under vigseln.
  5. Hjälpa till med förberedelser inför bröllopet och även bestyr under själva bröllopet.

Hur stort ansvar man har som bestman skiljer sig dock väldigt mycket mellan olika bröllop. Det är helt enkelt upp till dig som brudgum att kommunicera med din bestman om vad du förväntar dig av honom och även välja en vän som du känner att du verkligen kan lita på.

Brudtärna – Brudens närmaste väninnor

Bruden ansvarar istället för att välja ut sina brudtärnor till bröllopet, där man oftast också utser en hederstärna som har liknande ansvar som vald bestman.

Att välja ut sina tärnor för bröllopet

Till exempel har hederstärnan det största ansvaret för att planera möhippan och även vara mer delaktig i viktiga beslut innan bröllopet.

Det finns inget krav på att det måste utses flera tärnor, utan som brud är det helt upp till dig att avgöra hur många tärnor som du vill ska stå vid din sida under vigseln. Som brudtärna har man också några särskilda generella ansvarsområden som gäller för de flesta bröllop.

Dessa är:

  • Planera och styra upp möhippan till bruden. Det är också brudtärnorna som oftast står för kostnaden för möhippan, så det är viktigt att man sätter en budget som passar alla.
  • Delta i utprovning av bröllopsklänning och även medverka i valet av klänning.
  • Hjälpa till med påklädning innan vigseln, sminkning och håruppsättning.
  • Se till att slöjan ligger rätt innan bruden träder in i kyrkan, under vigseln och när bröllopsbilderna ska tas.
  • Hålla tal under bröllopsmiddagen.

Precis som i rollen som bestman ställs det lite olika krav på tärnorna, beroende på vilket typ av bröllop som planeras och även hur formellt bröllopet är.

Marskalk – Planerar svensexan

Utöver bestman är det också vanligt att brudgummen väljer ut några andra nära killkompisar eller viktiga män i sitt liv till marskalk på bröllopet. De har liknande ansvar som vald bestman och brukar också ha en stor betydelse för planeringen av svensexan, förberedelser inför bröllopet och även att säkerställa att allting flyter på under dagen.

Nära pojkvänner eller viktiga män i livet

Som marskalk har man därmed som uppgift att:

  • Delta under svensexan och oftast också komma med idéer och hjälpa till med att planera den.
  • Bidra med hjälp med att planera bröllopet och även införskaffa saker till bröllopslokalen, som till exempel dekorationer.
  • De flesta marskalkar vill gärna hålla tal under bröllopsmiddagen. Detta är dock inget krav.
  • Du ska vara en stöttepelare under bröllopsdagen och se om brudgummen har några önskemål.
  • Efter bröllopet finns det också en hel del bestyr som behöver göras och som du kan bli ombedd att hjälpa till med. Detta kan till exempel vara att lämna tillbaka nycklar till festlokalen eller skicka ut tackkort till deltagande gäster.

Det finns inga bestämmelser om hur många marskalkar som man bör ha vid sin sida under vigseln. Men för att få ett mer enhetligt intryck är det trots allt vanligt att man väljer ut lika många marskalkar som brudtärnor. Så har bruden valt ut tre tärnor, kan det vara bra att välja ut en bestman och sedan två marskalkar som brudgum.

Värdpar – Visar gästerna till bords

Som värdpar på bröllop har man särskilt ansvar för att visa gästerna till bords innan bröllopsmiddagen och även hälsa alla gäster välkomna. Detta görs vanligtvis genom att hålla ett litet välkomsttal.

Ett särskilt ansvar att visa gästerna

Enligt tidigare traditioner var det oftast brudens föräldrar som utsågs som värdpar, vilket också berodde på att det var vanligare att de stod för de större kostnaderna för bröllopet.

Men idag ställs inte alls detta kravet och därför är det helt upp till brudparet att utse en eller två personer att hälsa gästerna välkomna.

Brudnäbb – Först in under vigseln

Brudnäbb är ett samlingsnamn för flower girl eller flower boy och är de personer som går in först under vigseln innan bruden träder in. Det är oftast små barn som utses som brudnäbb och om brudparet har egna barn så är det vanligt att dessa utses som brudnäbbar.

I rollen som brudnäbb har man inga stora uppdrag att genomföra, utöver det som görs innan vigseln. Beroende på ålder kan dessa uppdrag till exempel bestå av att sprida ut blommor i altargången.

Bröllopskoordinator – Ser till att dagen flyter på

För att bröllopsdagen ska flyta på och för att tidsplanen som har satts ska kunna hållas är det ganska vanligt att man anlitar en bröllopskoordinator för endast dagen. Men även innan bröllopet är det viktigt att man kommunicerar med personen man anställer och går igenom dagordningen och vilka krav som man ställer.

Med en bröllopskoordinator behöver ni själva som brudpar inte hålla koll på att tidsplaneringen följs och har därmed mer tid över att prata med gäster och helt enkelt njuta av bröllopet!

Anställ en bröllopskoordinator endast för dagen

Bröllopsplanerare – Planerar ditt drömbröllop

Att planera ett bröllop kan minst sagt vara väldigt tidskrävande och för att du ska få det drömbröllop som du förtjänar kan det vara fördelaktigt att anlita en bröllopsplanerare.

Personen kan då ansvara för att styra upp hela bröllopet eller endast utvalda moment som dekorationer av festlokalen, anlita bröllopsband eller komma på ett passande tema för bröllopet.

Toastmaster – Underhåller gästerna

I rollen som toastmaster är det viktigt att man är bra på att ta för sig eftersom man har som uppgift att framför allt underhålla gästerna under bröllopsmiddagen. Detta kan man göra med till exempel olika lekar (till exempel skoleken), läsa upp inskickade telegram eller hålla i allsång för att liva upp stämningen. Att man väljer rätt person som toastmaster är därmed A och O.

Men utöver detta måste man som toastmaster också ha bra koll på hur dagsplaneringen ser ut, vilka som ska hålla tal och vilken mat som ska serveras, så man kan presentera detta på ett bra sätt till bröllopsgästerna.

För att underhålla gästerna under bröllopsmiddagen

Ringbärare – Ansvarar för ringarna

En annan mycket viktig roll under bröllop är vem som ska utses som ringbärare. Här kan man till exempel utse sin bestman att hålla koll på att ringarna plockas fram vid rätt tillfälle. Men det är även vanligt att man ber sina barn att vara ringbärare eller har sitt husdjur träda in i kyrkan med ringarna för en lite mer komisk effekt.

Mor och far till brudparet – Viktigt ansvar under bröllopet

Som mor och far till brudparet är det också vanligt att man har en del viktiga ansvarsområden. Detta är dock någonting som man kan komma överens om tillsammans med sina föräldrar och baseras oftast också på vilket typ av bröllop som man planerar.

Ordna bordet där alla bröllopspresenter finns

Så i rollen som mor och far till brudparet kan man till exempel efterfrågas att baka till kaffet efter middagen eller organisera bordet där alla bröllopspresenter ska läggas av gästerna som anländer. Brudparets föräldrar har också en central plats i bordsplaceringen och sitter vanligtvis bredvid bruden eller brudgummen under bröllopsmiddagen.

Vad ska man tänka på när man utser olika bröllopsroller?

Att utse rätt personer att åta sig olika roller till bröllopet är inte alltid det enklaste och det är viktigt att personerna som du väljer ut känner sig bekväma i rollen som de får. Särskilt om de kommer ha en mer central roll som kräver att de håller tal eller bär det yttersta ansvaret för att vissa delar av dagen flyter på som det ska.

Tänk därför igenom alla roller lite extra och skriv ner de viktigaste personerna i era liv, som ni också vill ha som stöttepelare innan och under bröllopet. Detta kommer sedan göra det lättare att dela ut varje respektive roll.

I vilken ordning tågar man in i kyrkan?

Det finns en hel del svenska bröllopstraditioner som kan vara bra att ha i åtanke om du vill anamma ett mer klassiskt kyrkligt bröllop. Framför allt finns det en del oskrivna regler vad gäller i vilken ordning olika personer ska tåga in i kyrkan och vart de sedan ska sitta i kyrkbänkarna.

Omfamna ett mer klassiskt kyrkbröllop

Vill ni följa klassiska traditioner är det viktigt att också ha koll på placeringen av gästerna i kyrkan. På den vänstra sidan är det vanligast att man placerar vänner och släkt till bruden, medan den högra är avsedd till brudgummens nära anhöriga.

De centrala personerna under bröllopet brukar kliva in i följande ordning, men det finns också utrymme att skapa ett mer personligt brudfölje. Brudgummen står redan beredd på altaret tillsammans med bestman:

  • Först går brudnäbben, oftast några meter innan bruden träder in i kyrkan.
  • Därefter går bruden.
  • Efter bruden är det vanligast att tärnor och marskalkar går och kan antingen stå med på altaret under vigseln eller snett nedanför.

Sammanfattning

  • Lägg ner lite tid på att fundera på vilken roll dina närmaste anhöriga och vänner ska ha under bröllopet, samt vilken roll som du tror kommer passa dem bäst.
  • Ha en bra kommunikation med samtliga personer och vad du kräver från dem i deras olika roller, för att de ska kunna förbereda sig på allra bästa sätt.
  • Ditt brudfölje är ansvariga för att göra planeringen enklare och även finnas där som stöttepelare. Det är därför viktigt att du utser personer som du verkligen rår om!