Talordning till ditt bröllop enligt svenska traditioner

Talordning till ditt bröllop enligt svenska traditioner

Justera listan själv lite beroende på vem som kommer
Cornelia Selinder
Cornelia Selinder
Share
Uppdaterat den 31 augusti, 2023

Det finns egentligen inga måsten vad gäller talordning på bröllop. Men däremot har du också en del traditioner och klassiska listor som du kan förhålla dig till om du inte vill freestyla.

Du kan sedan själv anpassa listan en aning beroende på vilka som kommer att närvara, hur många tal som ska inkluderas och även vilka som vill hålla tal på ditt bröllop.

Denna listan gäller både vid samkönade bröllop och när det är en brud och brudgum. Enligt SCB:s mätningar är det idag fler än 12 000 personer som är i ett samkönat äktenskap. För samkönade bröllop kommer listan att se likadan ut, där brudparet själv har möjlighet att skräddarsy ordningen för att dagen ska bli som planerat!

Gäller även samkönade bröllop

I denna ordning hålls talen på bröllopet

  1. Välkomsttal
  2. Brudens far håller tal
  3. Brudgummens mor eller far håller tal
  4. Prästen eller vigselförrättaren håller tal
  5. Far- eller morföräldrar (äldre generationen) håller tal
  6. Syskon till brudparet håller tal
  7. Andra släktingar håller tal
  8. Chef eller kollegor håller tal
  9. Vänner till brudparet håller tal
  10. Toastmastern läser upp telegram eller lyckönskningar
  11. Tacktal som avslutning

En del brudpar vill också själva hålla tal för sina gäster. Även fast detta inte är enligt svensk tradition är det flera av våra grannländer som har denna punkt som en obligatorisk del.

Till exempel Norge och Danmark har detta oftast som krav under bröllopsfesten. Om brudparet vill hålla tal ska detta göras som steg nummer fyra innan vigselförrättaren eller prästen håller tal till alla närvarande. Läs även mer om tal till brudparet.

Brudskål när paret anländer

Efter vigseln tar sig alla till festlokalen där bröllopsmiddagen förtäres. Brudparet ska anlända sist av alla och när de kommer till platsen ska det enligt svenska traditioner hållas en brudskål.

Brudtoast när paret kommer

Oftast är det den personen som har utsetts till toastmaster som är ansvarig för att ge alla gäster dryck och även hålla i skålen när brudskålen ska hållas. Om du är toastmaster är det värt att fundera ut någonting positivt och upplyftande som du kan säga under skålen.

Ni kan också vänta med brudskålen som första skålen under middagen. Många föredrar detta eftersom det är mer avslappnat.

Efter brudskålen hålls alltid ett välkomsttal enligt den traditionsenliga talordningen. Efter detta kan man fortsätta i listan över dagens talare.

Måste man hålla tal på bröllop?

Även fast du blir tillfrågad att hålla tal är det inget som du bör genomföra om du känner att du inte har den personlighet eller inte känner dig bekväm med att hålla tal inför många personer. Talet kommer inte uppskattas om brudparet ser att du är för nervös.

Om du ändå vill hålla ett tal under bröllopsmiddagen kan ett alternativ vara att hålla det tillsammans med en vän eller annan nära anhörig. Ett annat alternativ kan istället vara att skriva ner talet i brevform och ge till brudparet tillsammans med din gåva. Det finns alltid en lösning och även fast du vet att talet skulle uppskattas, är det också viktigt att du känner dig bekväm och kan njuta av festligheterna.

Utrymme finns att skapa en personlig talordning

Ger en personlig touch till bröllopsmiddagen

Hur talordningen egentligen ser ut är högst personligt och även fast man kan hämta inspiration från den klassiska ordningen, finns det också alltid utrymme att skapa en talordning som passar middagen och som ger en personlig prägel på bröllopsmiddagen.

Kanske det också är några nära anhöriga som vill hålla tal trots att detta inte ingår i den klassiska talordningen.

Om du är ansvarig för att skapa en bra ordning för talen för din väns bröllop är det viktigt att du sätter dig ner och antecknar alla önskemål, samt säkerställer att dagen flyter på som den ska. Ett bröllopstal bör inte överstiga tre minuter för att hålla talen intressanta. Det är mycket att tänka på, men med lite planering och att försöka hålla sig till den klassiska talordningen kommer allting gå smidigt.