Så förbereder du dig för rollen som toastmaster

Så förbereder du dig för rollen som toastmaster

Yttersta ansvaret för att allt fungerar
Cornelia Selinder
Cornelia Selinder
Share
Uppdaterat den 31 augusti, 2023

Många brudpar väljer att utse en toastmaster att ha det yttersta ansvaret för att allting flyter på som det ska under dagen. Detta är ett väldigt stort uppdrag och kräver helt klart en del planering för att man ska vara väl förberedd och även vara införstådd med sin roll som toastmaster på bröllopet.

Det finns inga egentliga rekommendationer för vem som kan bli tilldelad rollen som toastmaster. Men det kommer kännas som en mer naturlig roll för någon som inte har svårt att prata inför folk och som också är bra på att ta initiativ. Så tillfrågad toastmaster kan därför både vara en väldigt nära vän, släkting eller också ibland en nära bekant som är van vid att hålla låda inför mycket folk.

En stor fördel är om man väljer en toastmaster som faktiskt har goda kunskaper om brudparet, för att till exempel kunna väva in roliga anekdoter under dagen och för att man också ska ha en bra uppfattning om vad som förväntas i rollen som toastmaster. Se även vår lista över ansvarsområden i brudföljet och vem som gör vad på bröllop!

Vad gör en toastmaster?

En toastmaster har ett väldigt brett och stort ansvarsområde för att dagen ska flyta på och för att att också underhålla närvarande gäster. Detta kan man till exempel göra med spex, genom att inkludera rolig information som de medverkande kommer att tycka är kul eller genom att planera lite olika bröllopslekar (till exempel Skoleken), som man kan liva upp stämningen med.

Men en annan roll man också har som toastmaster är att hålla koll på bröllopets olika moment, för att man till exempel ska kunna presentera när maten är framdukat, när bandet ska börja spela eller när det är dags för alla att kliva in i kyrkan när vigseln ska påbörjas.

Se till att dagen löper smidigt

Kan man ha fler än en toastmaster?

Det finns ingen tradition som säger att du endast kan välja ut en toastmaster. För många känns det också lite mer tryggt att ha en till person som kan hjälpa till med all planering och där man kan slå sina kloka huvuden ihop för att kunna komma på ännu bättre idéer.

Om man till exempel som syskon har blivit utvald som toastmaster, kan det vara ett bra val att involvera samtliga syskon och ha flera toastmaster för en ännu mer avslappnad stämning. Men om det föredras så kan man också hålla sig till att endast utse en toastmaster för dagen.

10 tips till dig som är toastmaster

Men hur ser då egentligen rollen som toastmaster ut lite mer ingående? Det finns en hel del saker att hålla koll på och jobbet som toastmaster påbörjas långt innan bröllopsdagen.

Mycket delaktig i planeringen av bröllopet

Här gäller det att samla in mycket information, sedan är det också viktigt att du ser över vilka som planeras hålla tal under dagen så att du kan ha detta i åtanke när schemat börjar byggas upp.

Som toastmaster är man oftast väldigt involverad i planeringen av bröllopet och har ibland också det yttersta ansvaret för att sätta en planering för dagen.

För att du ska få ett bättre grepp på vad du ska tänka på, listar vi här 10 praktiska och roliga tips till dig som har blivit utsedd till toastmaster:

  1. Som toastmaster är det vanligt att bröllopsmiddagen påbörjas med att du som toastmaster håller ett välkomsttal. Detta behöver inte bli långrandigt, utan det är mer viktigt att du sätter en stämpel på vad dagen har att erbjuda och gärna också inkluderar lite mer information om hur upplägget kommer att se ut.
  2. För att du ska kunna sätta en bra prägel på dagen och kunna sätta ett bra schema är det viktigt att du lär känna gästerna. Läs därför gärna på lite mer om de personer som ska närvara under bröllopet, så att du kan sätta en mer personlig prägel. Lär känna publiken så att du vet vart ribban ska sättas!
  3. Även fast rollen som toastmaster mycket går ut på att liva upp stämningen, så är det också viktigt att humorn läggs på en bra nivå. Försök hålla skämten neutrala och försök involvera lite personliga anekdoter, om till exempel brudparet för att lätta upp stämningen på ett trevligt sätt.
  4. Börja planera bröllopet tidigt, så att allting inte beslutas i sista minuten. Dels kommer detta hjälpa dig att lugna nerverna som toastmaster och dessutom kommer du att kunna göra ett bättre jobb om du är väl förberedd.
  5. Även fast du är utsedd till toastmaster innebär detta inte att du inte kan fråga om hjälp med planeringen. Om du har fastnat lite i dina tankebanor, kan du till exempel ta hjälp av både bestmans och tärnor för att hitta en röd tråd i vad som ska sägas och vilka aktiviteter du ska planera in.
  6. Brudparet kommer att vara lite extra nöjda med dig som toastmaster om du försöker göra det så personligt som möjligt. Undvik klyschor och försök istället att hålla dig utanför ramarna och vara mer kreativ i dina lösningar och planer för dagen.
  7. Lägg ner tid på planeringen och prata från ditt hjärta. Självklart kan du ta hjälp av mycket information och idéer online. Men i slutändan vill du att ditt tal och planering ska vara personligt.
  8. Gör upp ett schema som är enkelt att följa och fundera också ut några alternativa lösningar om något trots allt inte blir enligt planerna.
  9. Att vara toastmaster är väldigt ärofyllt och det finns en risk för att man blir lite för ambitiös i sin planering. Försök därför hitta en balans i planerna, för att det inte ska vara alltför många moment att följa.
  10. Var dig själv! Detta är kanske det allra bästa tipset för dig som toastmaster. Försök inte vara någon annan än den du är, vilket också är anledningen till varför just du blev utvald till toastmaster.

Presentera talare

Tal kommer att hållas under bröllopsmiddagen

En viktig uppgift som toastmaster är att vara förberedd på när talen ska hållas under bröllopsmiddagen och även vem som ska hålla tal.

Innan bröllopet är det viktigt att du pratar med samtliga personer som vill tillägna några ord till brudparet och även om det krävs någon rekvisita eller förberedelser från din sida för att talet ska kunna genomföras.

Det är också kul om du presenterar varje enskild talare, genom att säga några ord om relationen som personen har till brudparet.

Involvera brudparet i din planering

Hur mycket brudparet är involverade i planeringen skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika bröllop som anordnas. En del brudpar gillar helt enkelt att dagen också består av en del överraskningar och vill gärna inte förstöra detta genom att vara med att fatta dessa beslut.

Människorna som gifter sig på ett sådant sätt

Däremot är det viktigt att du involverar de personer som ska gifta sig på ett sätt att de vet hur dagen kommer att se ut, hur mycket olika moment kommer att kosta (om brudparet ska stå för detta) och även om de har några särskilda önskemål som du måste ta med i beräkningen.

Hitta en bra balans och påbörja planeringen tidigt, för att det inte ska vara alltför mycket att fixa dagarna innan det stundande bröllopet. Njut sedan av att fira kärleken och glöm inte bort att ha kul!