Det måste alltid göras en hindersprövning för att man ska kunna inleda ett äktenskap tillsammans. Men vad är då en hindersprövning och varför måste detta genomföras? Denna prövning är ett krav för att myndigheter ska kunna kontrollera att det inte finns någon anledning till att ert giftermål inte bör genomföras.
En hindersprövning skickas in till Skatteverket och här kan du läsa mer om hur en hindersprövning går till och även hitta rätt blankett att ladda ner och skicka in.
Det är viktigt att du gör detta i god tid innan bröllopet eftersom det ibland krävs lite tid för att din ansökan ska verifieras och godkännas.
Hur genomförs en hindersprövning?
Du måste ansöka om en hindersprövning innan du kan gifta dig och är någonting som ni som blivande brud och brudgum skickar in gemensamt. Det är viktigt att ni skickar in detta i god tid eftersom en hindersprövning kan ha olika handläggningstider. Du vill helt enkelt inte behöva skjuta upp bröllopet för att hindersprövningen inte har kunnat verifieras.
En hindersprövning går inte så snabbt och det är flera punkter som Skatteverket kommer att kika på och som kommer att ha betydelse för om ansökan ska godkännas eller nekas. Det är tre stycken faktorer som kommer att innebära att din hindersprövning nekas automatiskt:
- Ni har båda inte fyllt 18 år.
- Ni är nära släkt med varandra.
- Någon av er redan är gift. Det kan inte registreras flera äktenskap på en person.
Vart skickar man in sin ansökan?
Ni gör en digital hindersprövning på Skatteverkets webbplats. Där intygar ni båda att äktenskapet är frivilligt och er ansökan kontrolleras därefter enligt de uppgifter som finns registrerade i Skatteverkets register.
När handläggningen är klar skickas ett intyg ut som är giltigt i fyra månader. Skulle ni behöva skjuta upp bröllopet i till exempel ett år måste ni ansöka om en ny hindersprövning någon månad innan bröllopet igen.
Vigselintyget är sedan någonting som du måste vidarebefordra till din vigselförrättare, för att styrka att ni har ett intyg från myndigheterna om att giftermålet kan genomföras. Utan detta intyg kan vigselförrättaren inte fullfölja vigseln. Efter att vigseln har slutförts fyller vigselförrättaren in intyget och skickar in detta till Skatteverket.
Namnbyte måste ansökan om separat
Någonting som kan vara bra att veta också är att intyget inte automatiskt kommer att ändra efternamnet i folkbokföringsregistren. Om du som brud eller brudgum vill ändra eller lägga till ett efternamn måste detta göras via en separat ansökan om namnbyte till Skatteverket.
Hur lång tid tar det?
Så när ska man säkerställa att en ansökan om hindersprövning skickas in? Eftersom intyget bara är giltigt i fyra månader är det tyvärr ingenting som ni kan ansöka om alltför tidigt.
Skatteverket själva rekommenderar att ni skickar in detta minst någon månad innan bröllopsdatumet för att säkerställa att en handläggning kan genomföras i tid. Handläggningstiden kan dock variera mellan olika ansökningar, men i genomsnitt får du svar på din ansökan inom 2 veckor.