Det kommer alltid vara fördelaktigt att ha ett körschema under bröllopet, för att helt enkelt kunna säkerställa att dagen går enligt tidsplanen och att man har tillräckligt med tid för alla moment.
Utan ett mer detaljerat körschema är det lätt hänt att det uppstår fördröjningar, vilket kan bidra till ökad stress och att vissa delar känns lite hastiga. Under bröllopsdagen vill man ju trots allt njuta av atmosfären, utan att värdparet eller ansvarig person inte har bra koll på vad som händer.
Ett körschema är därför ett måste både för stora och små bröllop, där man enkelt kan anpassa innehållet efter planerna för dagen, storleken på bröllopet och hur många som till exempel ska hålla tal.
Förslag och mall på körschema
Att skapa ett schema för bröllopet kommer att hjälpa till att hålla koll på att allting flyter på. Detta underlättar både för värdparet, ansvarig person och ger också avlastning för brudparet så att de kan säkerställa att planeringen följs.
Alla bröllop ser dock väldigt olika ut och därför finns det ingen egentlig tumregel för hur ett bra körschema ska se ut. Sätt dig ner och fundera på alla moment som måste genomföras under bröllopsdagen, när du vill ta foton och i vilken ordning allting ska följa. Ett bra verktyg är att skapa en checklista för bröllop, vilket du kan läsa mer om här!
Nedan har vi satt ihop ett litet förslag på körschema som du kan använda som mall, när du sedan sätter dig ner för att rita upp en detaljerad tidsplanering för det kommande bröllopet:
8:00-9:00: Bröllopsfrukosten startar. Det är viktigt att man startar dagen på topp och får i sig någonting att äta, även om det finns en del nerver. Frukosten hålls separerad där bruden och brudtärnorna är på sitt håll och brudgummen och brudmarshalkerna är på annat håll.
9:00-11:30: Håruppsättning och smink. Lägg oftast lite mer tid på denna del än vad du kanske tror. Det brukar oftast krävas lite mer tid än man först förutspår.
11:30-12:00: Snabblunch innan man sedan tar på sig klädseln för bröllopet.
12:00-13:00: Bild tas när brudgummen ser bruden för första gången.
13:30-15:30: Vigseln
15:30-17:00: Fotografen tar bilder på brudparet. Beroende på vilka bilder man planerar, så tar detta moment lite olika lång tid.
17:30-18:00: Värdparet håller ett välkomsttal och det skålas för brudparet.
18:00-23:00: Bröllopsmiddagen startar och består av tal, servering av mat och ibland också lekar. Det kan vara värt att rita upp en mer detaljerad plan för just bröllopsmiddagen och även dela ut ett bröllopsprogram, så alla vet vad som sker och när man ombeds hålla sitt tal till brudparet.
23:00 och framåt: Festen startar och håller sedan oftast på långt in på småtimmarna!
Hur lång tid behövs mellan vigseln och bröllopsmiddagen?
En vanlig fråga är hur lång tid det ska planeras in mellan vigseln och själva middagen. Även här finns det ingen tumregel för hur lång mingel som ska planeras in.
När brudparet går iväg för att ta sina bröllopsbilder, är det vanligt att en ansvarig person håller koll på gästerna, skapar samtalsämnen och även leder gästerna vidare till det rum eller lokal som bröllopsmiddagen ska hållas på. Rekommendationerna varierar därför från 30 minuter upp till några timmar om gästerna behöver ordna med transport mellan platsen för vigseln och där middagen ska hållas.
Skapa inte ett för tight schema
När man sätter sig ner för att skapa ett körschema för dagen är det först och främst viktigt att man har koll på dagens alla moment, samt inte är för optimistisk med hur lång tid olika delar tar. Försök inte att hålla en alltför snäv tidsplanering, vilket ökar risken för att planeringen inte kan följas och det uppstår förseningar.
Du vill inte behöva stressa dig igenom hår- och sminkningen, eller inte har tillräckligt med tid att ta de bröllopsbilder som du vill för att körschemat inte är bra uppstyrt.
Om du som värdpar är ansvarig för att skapa ett bra körschema är det viktigt att du är lyhörd på brudparet, så att deras önskemål också tas med i beräkningen!